Sådan får du, på en nem og billig måde, 220 v. ombord
En inverter får sin energi fra skibets 12 eller 24 v. batterigruppe, booster spændingen op 10 – 20 gange til 220 Volt AC.
Det giver mulighed for, at benytte ”husholdnings” maskiner/udstyr på båden.
Der er to typer output, nemlig ”ren sinus” eller ”modificeret sinus kurve”. Den rene sinus kurve er lig det man har hjemme i stikkontakterne, og er den mest velegnede til elektronisk udstyr som f.eks. Computer eller TV. Den udvikler mindre varme og er mere støjsvag end modeller med modificeret output, der typisk er billigere i anskaffelse og velegnet til el-værktøj køleskabe, elvarmere mm.
Invertere fåes fra 75 watt til flere kilowatt.
Her er et par eksempler: Tryk her
------------------------ Biodiesel kan give Dieselpest
Vi kender det alle sammen:
Sommeren er ved at være ovre, børnene er begyndt i skole, og båden kommer ikke ud og sejle så tit som den gjorde da det var 25 grader, høj solskin og sommer.
Du står rent faktisk måske, og overvejer om hvornår båden skal op og stilles hen til vinteropbevaring.
Men viste du at kondensvand i tanken, sammenholdt med store temperaturudsving resulterer i store mængder af bakterier i brændstoffet.
Nu er man begyndt at tilsætte biodiesel. Det giver bedre forhold for bakterier og øger risikoen for dieselpest. Dieselpest opstår når bakterievæksten bliver for stor. Bakterierne dør med tiden og klistrer sammen i store kager. Det medfører stoppede filtre og kan dermed stoppe motoren. Det hele skal herefter rengøres og filtre skiftes.
Hvis ikke bakterierne bliver fjernet opstår problemet igen. Endnu værre bliver det, hvis bakterierne får lov at fjerne ilten. Her tager en anden bakteriekultur over, der foretrækker et iltfattigt miljø. I en båd står det hele stille i længere tid og der kommer dermed ikke ny ilt til i olien. Disse bakteriers affaldsprodukter kan blive meget syreholdig og kan derfor angribe tanken. I en rustfri tank vil dette typisk være i hjørner.
Heldigvis kan selv små doser additiver spare dig for en masse bekymringer. Bardahl som er verdenskendte for alverdens additiver har lavet en Anti-Diesel Pest. Den fjerner bakterier, alger og skimmel uden at fjerne dieselegenskaberne og virker øjeblikkeligt.
Anti-Diesel Pest koster 149,- hos eksempelvis www.Palby.dk
------------------------ |
|
Vær god ved dine batterier
Varme og kolde facts om batterier.
interen kan være hård ved dine batterier.
Når et batteri "står stille", vil der ske en løbende afladning og dermed falder spændingen i batteriet.
Et batteri med lav spænding er mere følsom overfor sulfatering i batteriæsken og dermed bliver batteriet slidt unødigt.
I værste tilfælde kan batterivæsken fryse. I et fuldt opladet batteri vil den fryse ved -70°C, hvorimod et afladet batteri kan fryse ved 0°C Du bør løbende lade på sit batteri.
En god hovedregel er aldrig at tage et batteri i brug under 12,5 V. Men når det er koldt kræver det ekstra opladning at få batteriet op på 100%.
Hvis du vil se hvor meget der er tilbage på batteriet kan du måle spændingen over polerne.
100% > 12,7V
80% = 12,5V
60% = 12,3V
40% = 12,1V
0% < 11,7V
Som minimum skal du sørge for at have haft en lader på batteriet, inden du sætter forbrug til det. Ellers risiker du at beskadige batteriet da væsken vil sulfatere.
Specielt et startbatteri kan tage skade hvis det har stået hele vinteren og du starter motoren med lav spænding. En Ctek lader (købes billigst hos THansen eller Biltema) har en helt speciel ladekurve der gør at batteriet er effektivt endnu længere.
I korte træk kombinerer den pulsladere og switch-mode ladere. Den deler det op i 8 trin og alt efter temperatur, lader den med forskellig spænding.
Hvis batteriet kun er lidt afladet skal der kun pulslades, men hvis det er længere nede, er det vigtigt at få afsulfateret først.
Det giver længere batterilevetid og den merpris man betaler i forhold til en billig lader, vil hurtigt tjene sig hjem.
----------------------- |